Blog List

Wednesday 3 May 2017

Lakaran Projek

Author
by africk jinggo

lakaran2
(Contoh lakaran untuk PBS…. Terima kasih kepada Koperasi Guru Teknikal Kelantan BHD)
Lakaran projek mesti dibuat pada Modul 2 (aspek2.1.i) Melakar sekurang2nya 3 reka bentuk projek. Sama juga dengan Modul 4 (aspek 4.1.iv).
Sekiranya anda seorang guru…… adakah anak2 didik kita mampu melakukan seperti/hampir seperti lakaran di atas….???. Bagi saya sudah tentu jawabnya MUSTAHIL…!!!! Tak tahu le kalau anak2 dari Sekolah2 asrama penuh atau sekolah terpilih mampu melakukannya….!!!!
Sekiranya anda seorang guru…… adakah anak2 didik kita mampu melakukan seperti/hampir seperti lakaran di atas….?? Sudah tentu banyak jawapan yang mungkin didapati…. mungkin antaranya:
1. Saya boleh buat…. senang aje…. (mungkin guru SPU tahun 1980 MPT)
2. Boleh le…. kira ok le……………… ( mungkin guru KHB 1990 MPT)
3. Boleh….tapi lama jugak berlatih (mungkin guru KHB DG41)
4. Dah cuba banyak kali… tak boleh (mungkin guru2 Pert, Srt, Pd dulu-dulu)
5. Tak boleh… tengok pun dah sakit kepala (mungkin guru2 bukan Opsyen)
6. Apa benda tu…… kena masuk U semula blajar tu… (mungkin guru2 GSTT)
AGAK-AGAKNYA YANG MANAKAH JAWAPAN YANG KELUAR DARI MULUT KITA….???
Sebenarnya bukan niat saya untuk mengata sesiapa…. tetapi sebagai renungan kita bersama! Andainya kita sebagai guru KHB, sudah menjadi tanggungjawab kita untuk memastikan pelajar kita untuk membuat lakaran….walaupun agak mustahil untuk capai kualiti seperti gambar di atas. Itu tak penting…yang lebih penting pelajar kita buat!! Apa yang digerungi ialah….. kita sendiri tak tahu nak buat lakaran…… lakaran pun gunakan pembaris…… siapa yang perlu dipersalahkan….
Akhir…….. Maka sepatutnya Guru-guru KHB seluruh Malaysia yang mempunyai kelayakan sebenar diberi……. ELAUN KRITIKAL….. INGAT……BUKAN SEMUA GURU BOLEH MENGAJAR SUBJEK KHB…!!!!!!
For further details log on website :
https://kemahiran.wordpress.com/2009/02/05/lakaran-projek/

No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...