Blog List

Monday 4 February 2013

KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA ( KKTM )

Pembinaan bangunan-bangunan tinggi serta tempat-tempat kediaman di negara ini semakin memberi tumpuan terhadap kecantikan reka bentuk dalaman selain reka bentuk luaran. Reka bentuk dalaman yang kemas, cantik dan menanik tentunya menyerikan suasana serta menambahkan keceriaan sesebuah bangunan.


  

Pembinaan bangunan-bangunan tinggi serta tempat-tempat kediaman di negara ini semakin memberi tumpuan terhadap kecantikan reka bentuk dalaman selain reka bentuk luaran. Reka bentuk dalaman yang kemas, cantik dan menanik tentunya menyerikan suasana serta menambahkan keceriaan sesebuah bangunan.

Biasanya sebagai ahli reka bentuk dalaman, anda terlibat dalam menyusun atur ruangan dalam sesebuah rumah, pejabat, hotel, restoran, pusat membeli-belah, sekolah dan rumah kediaman. 

Selain itu, setiap reka bentuk yang dihasilkan perlu mengikut kos yang ditetapkan. Tuan punya tempat kediaman, pejabat dan hotel yang tidak mempunyai kepakaran tetapi inginkan suasana dalaman yang menarik dan kemas akan menggunakan khidmat profesional pereka bentuk dalaman. Mereka terpaksa membelanjakan wang yang banyak semata-mata untuk mendapatkan hasil reka bentuk dalaman bangunan yang diperlukan. 

Ini menunjukkan bidang ini penting dan merupakan antara kerjaya yang berpotensi besar dan mempunyai prospek yang cukup baik. Bidang reka bentuk dalaman adalah satu bidang yang menarik untuk pelajar ikuti.

Sijil Teknologi Perabot ILPKB

Pelatih akan mempelajari cara membuat tanggam dan memasang kerja kayu, membuat perabot seperti meja, kerusi, almari dan rak, perabot mewah bercirikan kesenian seperti bentuk lengkung luaran dan berpintal. 

 Lulusan kursus ini akan menerima Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 1 & 2.

KELAYAKAN MASUK
Tamat Tingkatan Tiga
Tempoh latihan : 1 tahun

KANDUNGAN LATIHAN : Tahap Satu

Apply safety practices, develop leadership skills, identify, select and estimate material, apply construction techniques, operate and maintain equipment, prepare assembling and packing, perform finishing, perform quality assurance and control, perform other related skills.

Tahap Dua

Apply safety practices, develop leadership skills, identify, select and estimate material, apply construction techniques, operate and maintain equipment, prepare assembling and packing, perform finishing, perform quality assurance and control, perform other related skills.

KERJAYA

Pembuat perabot boleh mendapatkan pekerjaan di firma-firma membuat perabot rumah, pejabat, sekolah atau dengan syarikat yang mengeluarkan perabot mewah. Mereka yang mempunyai modal boleh mengusahakan perniagaan sendiri. Selain itu, boleh menyambung latihan ke tahap 3 atau mengambil diploma di Institusi Latihan Jabatan Tenaga Manusia (ILJTM).





No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...