Author
Cikgu Iman dan Cikgu Linna
Perkembangan Sains Sekolah Rendah
http://suksessains.blogspot.my/p/perkembangan-sains.html
Cikgu Iman dan Cikgu Linna
Perkembangan Sains Sekolah Rendah
Zaman penjajahan, ada banyak perubahan. Sebuah jawatankuasa ditubuhkan untuk menggubal tujuan pendidikan Sains. Hanya sebuah sekolah menengah sahaja yang menawarkan Kursus 4 tahun Sains Am yang hanya mempunyai bilik dan kemudahan dan guru sains yang berkelayakan.
Perang dunia ke-2 berlaku, perlaksanaan kurikulum sains terhenti seketika. Selepas perang, kursus Sains Am telah dijadikan kurikulum di semua sekolah menengah di bawah Sukatan Pelajaran Britain.
-Selepas merdeka, wujudnya kesedaran mengenai pendidikan Sains, maka dasar ini telah diperkemaskan. Rancangan Malaysia kedua (RMK-2), kerajaan memberi penekanan terhadap Pendidikan Sains dan Teknologi dan terlalu mementingkan fakta. Murid- murid lepasan kursus tradisi tidak mempunyai kefahaman dalam bidang Sains tetapi mempunyai pengetahuan fakta yang luas. Kelemahan besar adalah tidak menggambarkan ilmu Sains seperti amalan ahli-ahli sains dari sudut kandungan mahupun kaedah. Matlamat pengajaran dan pembelajaran tidak dinyatakan dengan jelas.
Kementerian Pendidikan mengambil langkah untuk tingkatkan kualiti pendidikan sains. Antara langkah yang diambil adalah melalui Projek Khas Sains Sekolah Rendah, Kurikulum Sains Tulen Moden, KBSR dan KBSM. Kementerian Pendidikan memperbaiki sistem pengajaran subjek Sains di sekolah menengah. Diadaptasi mengikut kurikulum Barat untuk mempercepatkan proses pembinaan sistem tersebut.
Projek Khas Sains Rendah dikemukakan untuk mengatasi kelemahan dalam subjek Sains melalui proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Antara objektif perlaksanaan projek tersebut adalah:
a. Isi pelajaran yang sesuai disampaikan
b. Cara penyampaian yang berkesan
Kemudian, matapelajaran Biologi, Fizik dan Kimia diperkenalkan kepada sepuluh buah sekolah dan diikuti dengan Rampaian Sains Moden. Antara sebab mengapa perubahan dibuat terhadap kurikulum Sains adalah:
a. Untuk mengikuti perkembangan semasa dan mudah disesuaikan dengan keadaan tempatan
b. Mempunyai penasihat dari Britain sebagai pakar rujuk yang bersedia memberi sokongan dari sudut latihan dan persediaan.
c. Kementerian Pendidikan berpendapat adalah lebih baik mengubahsuai sesuatu yang telah wujud daripada membina yang baru.
Penubuhan Jawatankuasa Kabinet ditubuhkan untuk mengkaji pelaksanaan dasar kerajaan. Cadangan yang menjadi asas pembaharuan dalam kurikulum peringkat sekolah iaitu Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) . KBSR memberi penekanan kepada 3M (membaca , menulis,dan mengira) dan perkembangan individu secara menyeluruh. Penggabungan mata pelajaran Sains, Sejarah,Geografi, Kesihatan dan Sivik menjadi satu matapelajaran iaitu Alam dan Manusia dan melaksanakan matapelajaran Alam dan Manusia dengan sepenuhnya.
Kemudian, Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM ) diperkenalkan. Matapelajaran Sains diperkenalkan bagi menggantikan matapelajaran Alam dan Manusia. Pelaksanaan tersebut disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya :
a. Kurangnya persediaan dan latihan daripada guru untuk mengajar.
b. Sekolah tidak mempunyai kemudahan dan masa yang cukup untuk mengajar
c. Tahap matapelajaran yang tinggi dan hanya sesuai untuk pelajar yang cerdas dan pintar
2.1 Kurikulum Baru Sains Sekolah Rendah Tahun 2003 – Bahagian 1
Kurikulum Baru Sekolah Rendah untuk mata pelajaran Sains telah disemak semula setelah dilaksanakan mulai tahun 1995. Pengubahsuaian ini dibuat untuk memastikan kandungan kurikulum mata pelajaran tersebut adalah relevan dengan perkembangan pesat dalam bidang sains dan teknologi di samping untuk melengkapkan pelajar dengan kemahiran dan pengetahuan yang membolehkan mereka menangani segala cabaran dunia masa akan datang. Pengubahsuaian yang telah dijalankan termasuklah menggugurkan kandungan ke tahun yang lain dan memasukkan unsur yang terkini dalam bidang-bidang berkaitan.Selain daripada pengubahsuaian isi kandungan, penulisan kurikulum juga telah diubah suai iaitu hasil pembelajaran untuk setiap tajuk dieksplisitkan untuk memudahkan guru merancang pengajaran dan pembelajaran. Di samping pelaksanaan kurikulum sains dan matematik yang diubah suai, Kementerian Pendidikan akan melaksanakan mata pelajaran Sains di tahap satu mulai tahun 2003.
2.1.1 Kurikulum Sains Tahap Dua yang Disemak Semula
Kurikulum sains sekolah rendah bagi tahap dua yang diguna pakai sekarang, telah dilaksanakan pada tahun 1995. Matlamat kurikulum baru ini adalah untuk mengembangkan minat murid terhadap sains dan teknologi dan memberi asas pengetahuan dan kemahiran sains dan teknologi. Walaupun kemahiran sains telah diterapkan semasa tahap satu, kemahiran tersebut dikukuhkan lagi di tahap dua di samping kemahiran-kemahiran lain yang lebih tinggi dan belum diperkenalkan di tahap satu.
Justeru, murid-murid diharapkan mempunyai landasan untuk mengaplikasikan sains dan teknologi dalam kehidupan harian dan bagi membolehkan murid mengamalkan budaya sains dan teknologi ke arah pembentukan masyarakat ikram, dinamik, progresif, bertanggungjawab terhadap alam sekeliling dan mengagumi penciptaan alam.
Semua objektif dalam kurikulum lama dikekalkan dan ditambah beberapa objektif lagi bagi disesuaikan dengan keadaan semasa.
Salah satu objektif yang ditambah adalah memperoleh pengetahuan asas sains dan teknologi dan dapat menghubungkaitkan pengetahuan ini dengan fenomena alam semula jadi dan pengalaman harian.
2.1.2 Organisasi Kandungan
Kurikulum sains tahap dua ini disusun atur mengikut lima tema iaitu:
1. Menyiasat Alam Kehidupan
2. Menyiasat Alam Fizikal
3. Menyiasat Alam Bahan
4. Menyiasat Bumi dan Alam Semesta
5. Menyiasat Dunia Teknologi
Setiap tema mengandungi beberapa bidang pembelajaran. Setiap bidang pembelajaran mempunyai beberapa hasil pembelajaran.
Hasil pembelajaran pula terdiri daripada hasil pembelajaran umum dan hasil pembelajaran khusus. Hasil pembelajaran umum ditulis mengikut peringkat dalam domain kognitif dan afektif. peringkat dalam domain kognitif adalah mengetahui, memahani, mengaplikasikan, menganalisis, mensintesiskan dan menilai. Peringkat dalam domain afektif adalah menyedari, menghargai, menghayati, mengagumi, menyayangi, mensyukuri dan mengamalkan. Hasil pembelajaran dalam domain psikomotor adalah tersirat dalam aktiviti pembelajaran yang dicadangkan. Setiap hasil pembelajaran seterusnya diperincikan kepada hasil pembelajaran khusus yang ditulis dalam tiga aras, iaitu:
1. Aras 1 (A1)
2. Aras 2 (A2)
3. Aras 3 (A3)
Hasil pembelajaran khusus dalam A1, A2 dan A3 ditulis dalam bentuk objektif perlakuan yang diukur. Objektif perlakuan ini mengandungi unsur pengetahuan, kemahiran saintifik, kemahiran berfikir, sikap saintifik dan nilai-nilai murni yang sesuai dengan
objektif pembelajaran umum yang dinyatakan dalam hasil pembelajaran A1, A2 dan A3 merujuk kepada ke dalaman dan skop hasil pembelajaran yang berkenaan A1 aras yang asas dan harus dikuasai oleh murid sebelum meneruskan ke A2 dan seterusnya ke A3.
Secara am, hasil pembelajaran dalam sesuatu bidang pembelajaran disusun berurutan daripada mudah ke kompleks. Maka hasil pembelajaran sebaik-baiknya dipelajari mengikut urutannya dalam setiap bidang pembelajaran. Bagaimanapun, dalam pengajaran dan pembelajaran, urutan hasil pembelajaran dan bidang pembelajaran boleh diubah suai mengikut keperluan atau konteks. cadangan aktiviti pembelajaran memberi cadangan pengalaman pembelajaran yang akan dilalui oleh murid. Ia juga memberi maklumat tentang skop dan kedalaman sesuatu hasil pembelajaran cadangan aktiviti pembelajaran diberi untuk membantu guru merancang aktiviti yang perlu dijalankan bagi mencapai hasil pembelajaran yang berkaitan. Satu aktiviti mungkin dicadangkan untuk mencapai satu atau lebih hasil pembelajaran. Pada masa yang sama, lebih daripada satu aktiviti mungkin dicadangkan untuk satu hasil pembelajaran. Guru boleh mengubah suai cadangan aktiviti ini sesuai dengan jenis kecerdesan, tahap kebolehan murid dan juga keadaan sekeliling mereka. Guru digalakkan mereka bentuk aktiviti tambahan yang inovatif dan berkesan untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran sains.
2.1.3 Penekanan P&P
Pengajaran dan pembelajaran bagi Sains Tahap Dua menekankan pembelajaran berfikrah, pembelajaran berfikrah merupakan satu proses pembelajaran dalam memperolehi pengetahuan dan penguasaan kemahiran yang dapat mengembangkan minda murid ke tahap optimum. Dalam pembelajaran berfikrah, aktiviti yang dirancang harus bukan berbentuk rutin, tetapi dapat mencetuskan pemikiran kritis dan kreatif murid.
Pembelajaran berfikrah boleh dijalankan melalui pelbagai pendekatan seperti inkuri penemuan, konstruktivisme, pembelajaran kontekstual dan pembelajaran masteri. Murid harus sedar secara eksplisit kemahiran berfikir dan strategi berfikir yang digunakan dalam pembelajaran. Murid didedahkan dengan soalan atau masalah yang beraras tinggi dan mereka harus menggunakan daya kreativiti mereka untuk menyelesaikannya. Pembelajaran yang disarankan adalah pembelajaran berpusatkan murid dengan murid dilibatkan secara aktif. Pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang dicadangkan di atas boleh dilaksanakan melalui pelbagai kaedah seperti eksperimen, perbincangan, simulasi, projek, penggunaan sumber luar bilik darjah dan kajian masa depan. Dalam Huraian Sukatan Pelajaran, cadangan kaedah pengajaran dan pembelajaran untuk mencapai sesuatu hasil pembelajaran dinyatakan secara eksplisit dalam bentuk cadangan pengalaman pembelajaran yang ditulis dalam Huraian Sukatan Pelajaran jika perlu, bagi disesuaikan dengan kebolehan murid dan keadaan sekeliling.
2.1.4 Perubahan Kandungan
Kandungan dalam kurikulum baru ini masih dikekalkan kepada lima bidang, iaitu:
1. Menyiasat Alam Kehidupan.
2. Menyiasat Alam Fizikal.
3. Menyiasat Alam Bahan
4. Menyiasat Bumi dan Alam Semesta
5. Menyiasat Dunia Teknologi.
Bidang-bidang ini dinamakan sebagai tema.
Secara keseluruhannya, 95 peratus isi kandungan kurikulum ini adalah sama dengan kurikulum yang sedia ada. Terdapat sedikit penambahan dalam tajuk tenaga, iaitu diperkenalkan sumber, bentuk, konsep tenaga dan penjimatan tenaga. Tajuk ini dimasukkan selaras dengan projek Kecekapan Tenaga dan tenaga yang Boleh Diperbaharui. Selain daripada itu, bagi tajuk Gerak Balas Kehidupan Terhadap Rangsangan, jenis-jenis rangsangan pada tumbuhan diperkenalkan.
2.2 Kurikulum Baru Sains Sekolah Rendah Tahun 2003 – Bahagian 2
2.2.1 Pelaksanaan Mata Pelajaran Sains Tahap Satu KBSR
Kementerian Pendidikan telah mengambil keputusan untuk memperkenalkan mata pelajaran sains di peringkat persekolahan yang lebih awal iaitu di tahap satu. Mata pelajaran tersebut akan dilaksanakan di semua sekolah rendah di seluruh negara mulai tahun 2003. Matlamat utama pelaksanaan mata pelajaran sains tahap satu adalah untuk mengembangkan minat murid terhadap sains di samping mengembangkan daya kreativiti mereka sesuai dengan sifat semula jadi kanak-kanak pada peringkat ini yang sentiasa ingin tahu kejadian di sekeliling mereka.
2.2.2 Rasional
Keputusan untuk memperkenalkan mata pelajaran Sains di tahap satu dibuat berasaskan kepada beberapa pertimbangan, antara asas pertimbangan tersebut ialah:
1. Mewujudkan kesinambungan antara kurikulum pra-sekolah dan kurikulum sekolah rendah.
2. Mengoptimumkan peringkat perkembangan kognisi kanak-kanak.
3. Memberi kemahiran proses sains yang asas kepada murid-murid di peringkat yang lebih awal.
4. Meningkatkan minat murid dalam sains di peringkat persekolahan yang lebih tinggi.
5. Perbandingan pencapaian sains dengan negara lain.
2.2.3 Strategi Pelaksanaan
(a) Pelaksanaan Percubaan
Sebelum mata pelajaran sains tahap satu sekolah rendah dilaksanakan secara menyeluruh, pelaksanaan percubaan akan dijalankan terlebih dahulu. Tujuan pelaksanaan percubaan adalah bagi mendapatkan input mengenai kelemahan daripada aspek isi kandungan kurikulum, proses pengajaran dan pembelajaran atau pun modul pengajaran dan pembelajaran serta kekangan dan masalah yang mungkin timbul semasa pelaksanaan program. Jadual 1 menunjukkan tahun pelaksanaan percubaan dan pelaksanaan penuh.
Jadual 1: Pelaksanaan Percubaan dan Pelaksanaan Penuh Sains Tahap Satu.
Tahun
|
Pelaksanaan Percubaan
|
Pelaksanaan Penuh
|
2002
|
Tahun 1
|
-
|
2003
|
Tahun 2
|
Tahun 1
|
2004
|
Tahun 3
|
Tahun 1, Tahun 2
|
2005
|
-
|
Tahun 1, Tahun 2, Tahun 3
|
(b) Pengajaran dan pembelajaran
Proses pengajaran dan pembelajaran sains tahap satu adalah berteraskan strategi pembelajaran inkuiri dan penemuan. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran menekankan kepada penguasaan kemahiran, pemerolehan pengetahuan dan pengamalan sikap saintifik dan nilai murni. Oleh itu, aktiviti pengajaran dan pembelajaran adalah berpusatkan pelajar, bersifat `hands-on' dan `minds-on' dan menyeronokkan. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan di bilik sains atau bilik darjah di samping sumber lain yang sedia ada di sekitar kawasan persekolahan seperti taman sains. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran juga boleh dijalankan dengan menggunakan sumber luar yang berkaitan seperti taman haiwan dan pusat sains.
(c) Peruntukan waktu
Bilangan waktu pengajaran yang diperuntukkan untuk mata pelajaran sains tahap satu seperti yang dipersetujui dalam mesyuarat JKP dan mesyuarat JPP adalah seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 2:
Jadual 2: Peruntukan Waktu Pengajaran Sains Tahap Satu
Tahun 1
|
Tahun 2
|
Tahun 3
| |
Peruntukan waktu/minggu
|
3
|
3
|
3
|
Peruntukan waktu bagi mata pelajaran ini diambil dari waktu mata pelajaran Bahasa Melayu bagi sekolah kebangsaan dan waktu pelajaran bahasa pengantar masing-masing bagi sekolah jenis kebangsaan.
2.2.4 Persediaan Pelaksanaan
Persediaan kepada pelaksanaan mata pelajaran sains tahap satu melibatkan beberapa perkara utama bagi memastikan keberkesanan pelaksanaannya. Tiga perkara utama yang diberi fokus dalam persediaan kepada pelaksanaan adalah penyediaan bahan kurikulum, pemerolehan bahan dan peralatan untuk pengajaran dan pembelajaran dan persediaan tenaga pengajar yang akan melaksanakan mata pelajaran ini.
(a) Bahan Kurikulum
Bahan pengajaran dan pembelajaran yang disediakan untuk memastikan pelaksanaan program berjalan dengan berkesan adalah terdiri daripada:
1. Dokumen Sukatan Pelajaran
2. Huraian Sukatan Pelajaran
3. Modul Pengajaran dan Pembelajaran
Semua bahan kurikulum tersebut akan disediakan oleh Kementerian Pendidikan. Satu panel penggubal bahan kurikulum telah ditubuhkan dengan diterajui oleh pendidik sains dari Pusat Perkembangan Kurikulum. Panel penggubal mata pelajaran ini yang terdiri daripada:
1. Guru sekolah rendah
2. Guru sains sekolah menengah
3. Pensyarah maktab
4. Pensyarah universiti
5. Pendidik sains di jabatan pendidikan negeri dan Kementerian Pendidikan.
Kurikulum Sains Tahap Satu diorganisasikan kepada tema bidang penyiasatan seperti yang terdapat dalam kurikulum sains tahap dua. Bidang penyiasatan ini dibahagikan kepada beberapa bidang pembelajaran tertentu. Di bawah setiap bidang pembelajaran terdapat unit-unit pembelajaran.
(b) Pembekalan Bahan dan peralatan sains
peralatan dan bahan sains akan dibekalkan kepada setiap sekolah sebelum pelaksanaan penuh. Sejumlah peruntukan telah dipohon untuk tujuan pemerolehan dan pembekalan bahan dan peralatan. Kementerian Pendidikan juga sedang menyediakan senarai peralatan dana bahan sains dan spesifikasi untuk memudahkan pihak sekolah dalam proses pemerolehan bahan dan peralatan tersebut.
(c) Kursus dalam perkhidmatan (kursus orientasi).
Kursus orientasi untuk guru-guru dalam perkhidmatan akan dijalankan dengan bertujuan untuk memberi latihan secara intensif bagi memastikan mereka memahami hasrat sebenar kurikulum sains tahap satu dan seterusnya melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan.
[ Ahmad Hozi H. A. Rahman, Ketua Penolong Pengarah, Bidang Sains dan Matematik, Pusat Perkembangan Kurikulum].
2.2 KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH
Dalam proses transformasi kurikulum,Kementerian Pelajaran Malaysia tekah membuat penandaarasan dengan kurikulum negara maju bagi memastikan kurikulum persekolahan setanding dengan pendidikan global. Melalui transformasi kurikulum, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) diperkukuhkan serta ditambah baik dan dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Jadual 3 menunjukkan perbezaan antara KBSR dengan KSSR.
For further information log on website :http://suksessains.blogspot.my/p/perkembangan-sains.html
No comments:
Post a Comment