Blog List

Saturday 14 January 2017

Pengalaman bekerja sebagai kerani kilang.

Assalamualaikum dan salam sejahtera chu olls.



Alhamdulillah sudah seminggu saya melalui pengalaman bermakna ini. Sebagai seorang pelajar lepasan STPM, bekerja sesuatu yang baru ni memang precious gila.
Kalau selama ni ada pengalaman bekerja sebagai sales assistant. Kali ni, kita cari pengalaman baru.

Jujur cakap, untuk seminggu start kerja kerani kilang ni, takda lah susah mana pun. Cuma semuanya baru lah bagi aku. Waktu bekerja juga semakin singkat. Kalau dulu kerja supermarket, balik malam selalu OT. Sekarang pergi kerja jam 8 pagi, jam 5 dan boleh berambus dah dari situ. Malam boleh kita update blog. Ye tak? Kui kui kui

Awal-awal ni, Miss cuma ajar aku slow slow ja. So hari pertama aku masuk kerja, dia ajar aku kira stock. Memang banyak. Sepanjang tempat tu kosong berbulan, dia bagi aku kerja yang berbulan tak siap tu kat aku. Sebab kerja tu memang bahagian aku kan. Dia bahagian kewangan. So nak siapkan, dia tak sempat. Mujur aku serah kepala minta kerja kat situ *tangan di bahu* ahaha tak susah pun nak calculate. tekan jela calculator tu. Kejap je dah siap.

Then dia bagi aku isi data dalam komputer. Aku ni memang dari form 6 dah ditrain pegang microsoft ni, so serba serbi lah tahu. Cuma kali ni microsoft excel dan dia ada formula-formulanya dalam tu. Ala letak jela angka dari stock card terus kat tempat kosong. Buat sampai settle.

Then aku susun kertas dalam fail ikut angka. Dari bulan March sampai bulan Oct aku susun ikut fail. Susun kertas ikut number dari angka 001 sampai angka 900++ . Aku memang hebat. AHAHAHAHA
Dua hari jugak lah aku susun benda alah tu. Tambah tolak waktu rehat dan rehat 5min sebab penat tangan berjalan, tapi bontot duduk aja. Eheer

Then sekarang ni aku tengah isi data lagi. Nak explain pun susah. Haha. Data dari delivary order (DO). Rabu ni Miss ajar macamana nak buat Purchase Order untuk failkan bersama DO dengan Tax Invoice. Hahaha aku pun belum fasih lagi benda ni semua. Maybe perlukan beberapa bulan kot nak mahirkan benda ni.

Macam kat dalam tv, kerani mesti ada angkat call kan. Yelah, betul lah tu. Masa dua hari kerja, aku langsung tak angkat call. Biarkan kerani lain angkat sebab aku tak reti nak transfer line la, nak dail lah, sebab telefon syarikat kan. Lepas Miss ajar barulah ada keberanian, tu pun kadang confuse bila dengar nama kilang lain. Mobilia la, Nova la, Xing Xu Shing la, Kian Swee Seng la and many more. Kadang yang cakap dengan kita tu orang cina, nak paham slang dia lagi, dengan cakap slow lagi. Hahaha circumstances tu memang buat aku bengang. Tapi aku okay ja. Cool beb cool.


Pekerja kat situ? Dah nama pun kilang kan, mestilah banyak foreigner kan.
Peratusan Melayu kerja situ amat amat amatlah sedikit. Yela, kilang kayu....................

Hum, sampai disini sahajalah. Need to go to sleep. Nanti tak bangun pulak esok.
Huarghhh... zzZZ

For further information log on website :
http://houseofamyezaswift.blogspot.my/2015/12/pengalaman-bekerja-sebagai-kerani-kilang.html

1 comment:

  1. So fun reading your blog. Macam kawan tengah bersembang. I got offer as a clerk. Kilang besi. Nervous sebab fikir macam mana nak guna office phone and photostat machine �� selalu guna yang kat rumah je tak advance macam office

    ReplyDelete

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...