Published Date
Procedia - Social and Behavioral Sciences
15 May 2014, Vol.134:276–282, doi:10.1016/j.sbspro.2014.04.249
Multifarious Roles of Language in Society
Open Access, Creative Commons license
Author
Abstract
Generasi pascamerdeka rata-rata belum begitu memahami kontrak sosial yang merupakan permuaafakatan yang dibuat secara bersama antara orang Melayu dengan bukan Melayu sebelum kemerdekaan. Permuafakatan ini adalah bagi menjamin keharmonian dan perpaduan kaum yang melibatkan lima elemen utama yang kemudiannya dimasukkan ke dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. Perkara tersebut ialah Islam sebagai agama persekutuan, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, hak keistimewaan Melayu dan bumiputera, kedudukan institusi raja dan kewarganegaraan mengikut prinsip jus soli. Walaupun kontrak sosial ini telah diajarkan di sekolah melalui subjek Sejarah, Pengajian Am dan kursus Hubungan Etnik di universiti, namun kebanyakan pelajar belajar hanya untuk mendapatkan gred yang baik, selepas selesai kursus semuanya ‘lupa’. Oleh itu tidak hairanlah mutakhir ini mereka begitu kritis dan semakin berani memperkatakannya secara terbuka melalui media massa. Persoalan yang timbul ialah adakah kerana kejahilan mereka terhadap fakta sejarah, kejahilan mengenai kandungan Perlembagaan atau pengaruh globalisasi yang mengglobalkan faham liberalisme dan faham kesaksamaan? Bertitik tolak daripada persoalan ini kertas kerja ini akan meninjau persepsi pelajar terhadap kelima-lima elemen kontrak sosial dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) lisan yang dipilih sebagai salah satu topik berkaitan dengan Perlembagaan Persekutuan. Dapatan mendapati bahawa kebanyakan mereka bersetuju dengan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan/rasmi yang menjadi alat perpaduan antara kaum. Oleh itu, strategi pengajaran berpusatkan pelajar mengikut teori konstruktivisme digunakan untuk mendorong pelajar menggunakan minda secara aktif, kritis, kreatif dan inovatif. Dalam hal ini guru berperanan sebagai perancang aktiviti, dan pemudah cara. Kaedah soal selidik dan temu bual digunakan dalam kajian ini dan pelajar di sebuah universiti awam dijadikan sampel kajian.
Keywords
Kontrak sosial
pengajaran dan pembelajaran lisan
pengajaran berpusatkan pelajar
perancang aktiviti dan pemudah cara.
For further details log on website :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814031590
Procedia - Social and Behavioral Sciences
15 May 2014, Vol.134:276–282, doi:10.1016/j.sbspro.2014.04.249
Multifarious Roles of Language in Society
Open Access, Creative Commons license
Author
Available online 18 June 2014.
Abstract
Generasi pascamerdeka rata-rata belum begitu memahami kontrak sosial yang merupakan permuaafakatan yang dibuat secara bersama antara orang Melayu dengan bukan Melayu sebelum kemerdekaan. Permuafakatan ini adalah bagi menjamin keharmonian dan perpaduan kaum yang melibatkan lima elemen utama yang kemudiannya dimasukkan ke dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. Perkara tersebut ialah Islam sebagai agama persekutuan, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, hak keistimewaan Melayu dan bumiputera, kedudukan institusi raja dan kewarganegaraan mengikut prinsip jus soli. Walaupun kontrak sosial ini telah diajarkan di sekolah melalui subjek Sejarah, Pengajian Am dan kursus Hubungan Etnik di universiti, namun kebanyakan pelajar belajar hanya untuk mendapatkan gred yang baik, selepas selesai kursus semuanya ‘lupa’. Oleh itu tidak hairanlah mutakhir ini mereka begitu kritis dan semakin berani memperkatakannya secara terbuka melalui media massa. Persoalan yang timbul ialah adakah kerana kejahilan mereka terhadap fakta sejarah, kejahilan mengenai kandungan Perlembagaan atau pengaruh globalisasi yang mengglobalkan faham liberalisme dan faham kesaksamaan? Bertitik tolak daripada persoalan ini kertas kerja ini akan meninjau persepsi pelajar terhadap kelima-lima elemen kontrak sosial dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) lisan yang dipilih sebagai salah satu topik berkaitan dengan Perlembagaan Persekutuan. Dapatan mendapati bahawa kebanyakan mereka bersetuju dengan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan/rasmi yang menjadi alat perpaduan antara kaum. Oleh itu, strategi pengajaran berpusatkan pelajar mengikut teori konstruktivisme digunakan untuk mendorong pelajar menggunakan minda secara aktif, kritis, kreatif dan inovatif. Dalam hal ini guru berperanan sebagai perancang aktiviti, dan pemudah cara. Kaedah soal selidik dan temu bual digunakan dalam kajian ini dan pelajar di sebuah universiti awam dijadikan sampel kajian.
Keywords
Rujukan
- Abd .Manaf. et al., 2000
- Abd .Manaf.Hj Ahmad. (2000). Kontrak social. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn Bhd.
- CikguMadRoslibinSaraamu, 2013
- CikguMadRoslibinSaraamu. (2013) .file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrator/Desktop/Teori%20Konstruktivisme%20Model%20Needham.htm. http://adielflitzow9.wordpress.com/2008/02/18/kontrak-sosial-kembali-memahami-sejarah/Dicapai pada 6 Julai 2013.
- Juriah and Long, 2010
- Juriah Long. (2010).Kaedah pengajaran & pembelajaran bahasa Melayu,Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
- Memahami kontrak, 2013
- Memahami kontrak sosial dan kedudukannya menurut perlembagaan Malaysia, http://syafiqe.wordpress.com. Dicapai pada 2 Julai 2013.
- Prentice Hall, 2009
- Prentice Hall. (2009). Pengajian Malaysia. Selangor Darul Ehsan: Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
- Wan Liz Ozman Wan Omar, 2000
- Wan Liz Ozman Wan Omar. (2000). Mengurus agenda abad 21: cabaran dan persiapan dalam era globalisasi, Kuala Lumpur: Golden Books Centre Sdn. Bhd.
- ☆Selection and peer-review under the responsibility of the Organizing Committee of ICLALIS 2013.
- ⁎ Corresponding author.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814031590
No comments:
Post a Comment