Blog List

Thursday 18 May 2017

9 Cara Mencegah Kanser Mulut


Pada masa ini punca sebenar kanser mulut tidak diketahui, pakar mengatakan bahawa ini adalah disebabkan oleh penggunaan minuman keras, seks oral, merokok dan pelbagai gaya hidup yang tidak sihat lagi. Kerana semua orang berisiko untuk kanser mulut, anda perlu berhati-hati dan perlu menyediakan langkah berjaga-jaga. Berikut adalah 9 cara untuk mencegah kanser mulut, antara lain:

1. Sentiasa berus dan menggunakan flos dengan kerap

Risiko mendapat kanser mulut boleh dikurangkan dengan mengekalkan kesihatan mulut. Keadaan mulut yang tidak sihat mengurangkan sistem imun dan menghalang keupayaan badan untuk melawan kanser. Berus gigi anda dengan kerap sekurang-kurangnya 2 kali sehari dan membersihkan gigi dengan benang khas (menggunakan flos).

2. Jangan merokok atau mengunyah tembakau

Nikotin yang terkandung dalam produk tembakau bukan sahaja boleh merosakkan paru-paru, tetapi juga mulut. Nikotin akan membuat mulut dalam keadaan asid dan tidak sihat, supaya ia boleh meningkatkan risiko kanser mulut. Hentikan merokok atau mengunyah tembakau seperti bersirih menggunakan tembakau.

3. Elakkan minum minuman beralkohol

Risiko kenaikan kanser mulut semakin meningkat dengan kuantiti yang dan tempoh seseorang menggunakan alkohol.

4. Hadkan anda terdedah kepada cahaya matahari

Gunakan perlindungan matahari pada bibir anda apabila anda berada dalam kawasan sinar matahari. pendedahan cahaya matahari yang berulang boleh meningkatkan risiko kanser bibir, terutama bibir yang lebih bahagian bawah. Pilih produk lipstik atau lip balm yang mengandungi pelindung matahari untuk kegunaan harian.

5. Bersenam secara tetap

Gaya hidup yang aktif dan sihat yang dikenali untuk meningkatkan sistem imun dan membantu mencegah kanser di seluruh badan, termasuk kanser mulut.

6. Makan makanan yang anti-kanser

Institut Penyelidikan Kanser Amerika mengesyorkan makan banyak kacang, buah-buahan, sayur-sayuran berdaun hijau, flaxseed, bawang putih, anggur, teh hijau, soya dan tomato untuk mencegah kanser. Diet dan pemakanan telah menjadi kaedah pencegahan kanser yang sesuai.

7. Mengurangkan Proses makanan dengan menggoreng

9 Cara Mencegah Kanser Mulut
Mengubah cara pemprosesan makanan dengan menggoreng dan memanggang ke mendidih atau mengukus. Gunakan rempah yang sihat seperti serbuk bawang putih, halia dan kunyit secukup rasa.

8. Semak Gigi

Periksa keadaan gigi dan mulut anda ke doktor gigi secara berkala sekurang-kurangnya setiap enam bulan dan diminta untuk melakukan saringan kanser mulut untuk mengesan kanser awal.

9. Pemeriksaan sendiri

Sama seperti memeriksa kemungkinan kanser payudara, risiko kanser mulut juga boleh disemak di rumah. Caranya adalah dengan membuka mulut lebar di hadapan cermin dan periksa semua bahagian mulut, termasuk bahagian belakang dan sisi lidah.

Jika anda melihat atau merasa sesuatu yang mencurigakan seperti lebam, ketulan putih, tompok merah atau kelabu, rujuk ke doktor gigi untuk mendapatkan diagnosis yang betul.
For further information log on website :
http://www.melayupost.info/2017/02/9-cara-mencegah-kanser-mulut.html

No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...