Blog List

Thursday 18 May 2017

Kebaikan Minum Kopi Untuk Kesihatan

Kopi merupakan salah satu minuman yang paling popular di dunia, hampir semua orang sudah tahu nama kopi. Aroma dan rasa dimiliki kopi membuat ramai orang merasa tertarik dan ketagih untuk sentiasa meminumnya. Bukan itu sahaja, kopi dan memberikan kekuatan dan semangat pada sekali untuk mereka yang minum. Minuman ini telah lama dipercayai mempunyai banyak yang baik untuk badan kita. Tambahan lagi pada masa ini telah banyak kajian yang menyokong kebenaran kebaikan kopi untuk kesihatan. Berikut adalah kajian mengenai hal tersebut.

Kebaikan Kopi Sebagai Sumber Antioksidan

Kopi mengandungi lebih banyak antioksidan, bahkan lebih banyak daripada antioksidan dalam teh hijau dan coklat. Berdasarkan kajian, kopi yang baru diproses mengandungi kira-kira 1000 antioksidan dan ia dipercayai bahawa mungkin terakru semasa proses pengorengan. Oleh itu kopi adalah sesuai untuk mereka yang datang untuk menghapuskan kesan radikal bebas dalam badan. 

Kebaikan Kopi Untuk Pengawalan kesihatan Jantung

Berdasarkan kajian saintifik membuktikan bahawa kopi adalah baik untuk jantung kerana keuzuran untuk melindungi daripada kerosakan arteri berkuat kuasa kerana keradangan atau keradangan. Salah satu sebab untuk nasihat keuzuran menggalakkan jantung yang baik ialah ia mengandungi asid chlorogenic, antioksidan penting yang melawan penyakit kardiovaskular.

Kebaikan Kopi Untuk Mengurangkan Kemurungan

Beberapa kajian menunjukkan bahawa kopi adalah sangat baik untuk mencegah enakmen melankolik. Ia adalah jelas di mana peminum kopi yang besar mempunyai risiko yang rendah untuk mendapat kemurungan. Ini mungkin kerana kafein yang terkandung dalam Kopu boleh mengaktifkan neurotransmitter dalam otak yang boleh memberi ketenangan dan mood.

Manfaat Mengambil Kopi Untuk Kesihatan

Manfaat Kopi Untuk Mencegah Kanser Hati dan Sirosis

Mengambil kopi telah dikaitkan dengan penurunan risiko berlakunya kanser hati dan sirosis, terutama sirosis alkoholik. Hal itu berdasarkan kajian yang mendedahkan bahawa ada hubungan antara peningkatan pengambilan kopi dan penurunan risiko sirosis.

Kebaikan Kopi Sebagai Rawatan Penyakit kanser

Menurut beberapa kajian, lelaki yang minum kopi mungkin berisiko lebih rendah daripada kanser prostat untuk terjejas. Selain itu, minum empat atau lebih cawan kopi setiap hari akan mengurangkan risiko kanser endometrium. Bukan itu sahaja, kajian itu juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan antara minum kopi dengan kanser yang lebih rendah hati, kolon, payudara dan kanser rektum. Ini mungkin kerana kopi mempunyai banyak kandungan antioksidan. 

Menormalkan Fungsi Otak

Mengambil Kopi boleh menyediakan aktiviti rangsangan otak sementara dan memberi rangsangan ingatan jangka pendek. Di samping itu, kajian menunjukkan bahawa ia juga boleh membantu mencegah penurunan kognitif, dengan mengambil kira penyakit seperti Alzheimer dan Demensia.

Rawatan Diabetes

Mengambil kopi juga dipercayai untuk memberi kesan yang baik untuk pesakit diabetes. Mengambil membantuk kopi menggunakan mergulasi insullin dalam badan dalam tahap gula dalam darah. Bukan itu sahaja, mengambil kopi juga boleh mengelakkan tisu kerudakan berkenaan kerana keradangan.

For further information log on website :
http://www.melayupost.info/2016/11/kebaikan-minum-kopi-untuk-kesihatan.html

No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...