Blog List

Friday 5 May 2017

KRAF WARISAN KOTA BELUD

Author
By Aman 

SERAMIK KURON KG MALANGKAP KAPA KOTA BELUD
Apakah Kuron ?


Tembikar asli (Lanjang) suku kaum Kadazandusun di Sabah yang diperbuat daripada tanah liat (Lagit) dan digunakan sebagai bekas memasak nasi, lauk pauk dan herba ubat-ubatan tradisional.

Pembuatan kuron ini berasal dan tinggal di Kg. Melangkap, Kota Belud yang terletak di pinggir Gunung Kinabalu. Tanah liat diperoleh dari tebing sungai Kiliposu. Tanah liat jenis ini berwarna kelabu.


Sejarah Kuron

Di Sabah, penghasilan kraftangan seperti kuron di kalangan masyarakat asli di Sabah bermula dalam usaha mereka untuk memenuhi keperluan harian. Mereka menghasilkan pelbagai bahan yang banyak dengan tumpuan lebih kepada fungsinya dan kurang memberi perhatian kepada perhiasannya. Pembuatan tembikar asli dengan motif yang mudah memandangkan fungsinya lebih lazim sebagai bahan utilitarian. Misalnya, kuron dipakai untuk memasak nasi, lauk-pauk dan ubat-ubatan tradisional. Selain itu, penghasilan kraf mereka juga bergantung pada sumber alam sekitar dan keperluan dari segi budaya.

Masyarakat Kadazandusun (Lotud dan Bundu) serta Bajau/Sama (Kota Belud dan Semporna) adalah antara masyarakat yang masih menghasilkan tembikar asli tempatan di Sabah. Walau bagaimanapun, tembikar jenis ini amatlah jarang ditemui dan kurang diusahakan sekarang. Tembikar keluaran kontemporari yang lebih murah dan lebih lasak, serta mudah diperolehi di Sabah telah lebih diminati dan digunakan oleh masyarakat ini. Tambahan pula penyediaan tembikar tradisional memerlukan masa yang lebih panjang.



Pantang Larang Dalam Pembuatan Kuron.

Penghasilan tembikar tradisional lebih dikaitkan dengan kepercayaan sama ada membuat atau selepas bahan siap dibentuk. Bagi mendapatkan hasil yang baik serta mengelakkan daripada bala atau malapetaka berlaku semasa dan selepas mengutip bahan tanah liat, persembahan jampi mentera lazimnya dilafazkan dan sajian dipersembahankan kepada penghuni tempat pengambilan bahan tanah liat. Jika ritual ini tidak dilakukan besar kemungkinan akan membawa penyakit atau bencana yang lain. Pada masa yang sama, jika keluarga kebetulan sakit serentak pada masa penyediaan, semua kerja-kerja pembuatan akan dihentikan sehingga keadaan mengizinkan.

Pembuat Kuron.

Lazimnya, pembuat kuron terdiri daripada kaum wanita, walaupun kadangkala kaum lelaki akan mengutip tanah liat dari lapangan.

Proses Pembuatan Kuron.


1. Tanah liat lazimnya diambil dari tebing sungai.

2. Tanah liat dibersihkan dan diasingkan dari benda asing atau batuan dengan cara picitan.

3. Tanah liat dibentuk menjadi seperti kon (merupai tin).

4. Bahagian tengah tanah liat ditebuk dengan menggunakan wawaron (batang kayu yang diperbuat dari kayu keras). Wawaron kemudiannya menekankan dinding lubang yang bertujuan membesarkannya.

5. Bahagian luar pula diketuk dengan lalabi (batang leper yang diperbuat
daripada bambu).

6. Bahagian luar dipalu bertalu-talu secara perlahan-lahan, manakala di bahagian dalam dilapiskan dengan tuliyo (batu sungai yang berbentuk bulat) untuk membentuk touwou (dasar) dan tinan (badan) kuron.

7. Proses pembentukan sinaringsaring (leher), bahagian hujung tinan dibasahka kemudian disambungkan/ditambah tanah liat dan dibentuk dengan menggunakan lalabi dan tuliyo. Sepanjang proses ini, tanah liat ditambah sedikit demi sedikit untuk menutupi keretakan.

8. Membentuk kabang (mulut) kuron, menggunakan lalabi dan belakang tapak tangan, Sambungan/panjangan daripada sinaringsaring. Sepanjang proses ini, air dicurah sedikit demi sedikit.

9. Kuron dijemur untuk mengeraskan kuron yang lembap kerana proses pembuatan kabang.

10. Kuron diratakan dengan jari dan tanah liat ditambah, sekiranya terdapat lubang atau retakan.

11. Proses menghias/mencorak kuron. Sebatang kayu yang diukir geometrik akan dilekapkan pada badan kuron untuk menghasilkan hiasan/corak.

12. Proses pembuatan sompon (penutup kuron), tanah liat yang telah dibersihkan, dibentuk seakan bulat dan kemudian dileperkan.

13. Tanah liat yang telah dileperkan, diletakkan di atas dasar kuron (kuron diterbalikkan) dan ditekan secara perlahan-lahan. Ini untuk mendapatkan lengkungan penutup.Kemudian dibentuk pemegang sompon.

14. Kuron dan sompon dijemur di bawah matahari sehingga kering dan keras, iaitu warna menjadi keputihan.

15. Kuron dan sompon dibakar dengan pelepah kelapa selama lebih kurang 1 jam sehingga warna kuron menjadi kemerah-merahan.

16. Selesai proses pembakaran, kuron dibiarkan sehingga sejuk dan selepas itu kuron sedia untuk digunakan.



Latar Belakang Pengusaha Seramik Kuron




Puan Kontiam Sitan merupakan anak kepada mendiang Somotoi Lugu iaitu seorang tokoh kraf etnik seramik Kuron dari suku kaum etnik kadazandusun Sabah yang telah meninggal dunia pada awal bulan September 2004.

Beliau merupakan satu-satunya pewaris selepas kematian ibunya yang tahu membuat produk Seramik Kuron di kampung Melangkap Kapa, Kota Belud, dimana produk warisan seramik ini ditemui dan dihasilkan.

Puan Kontiam dilahir dan dibesarkan di Kampung Melangkap Kapa, Kota Belud, dan merupakan seorang surirumah sepenuhmasa selain membantu suaminya mengusahakan ladang pertanian.

Puan Kontiam hanya akan membuat seramik Kuron sekiranya mendapat tempahan dari penduduk kampungnya dan beberapa buah kampung sekitar. Melihat kepada masa depan Kuron yang semakin ditelan zaman, Puan Kontiam kini sedikit sebanyak telah mula menurunkan ilmu pembuatan Kuron kepada anaknya iaitu Puan Samsiah Bt Soupi. Beliau berharap agar anaknya akan terus mewarisi tradisi nenek moyang dalam pembuatan seramik Kuron.


For further information log on website :
http://rahmanomar.blogspot.my/2009/09/kraf-warisan-kota-belud.html

No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...