Blog List

Friday 5 May 2017

KRAFTANGAN "Warisan Kesenian Pelbagai Kaum"

Author




Kraftangan ialah kerja penghasilan peralatan berguna atau hiasan dengan menggunakan tangan sepenuhnya atau perkakas ringkas sahaja. Pertukangan kraftangan seharusnya dikerjakan secara perseorangan atau kecil-kecilan. Hasil kraftangan selalunya membawa kepentingan kebudayaan dan/atau keagamaan. Hasilpengeluaran besar-besaran atau hasil kejenteraan bukan bersifat kraftangan.

Masyarakat Malaysia juga kaya dengan seni ukir dan kraftangan. Kebanyakan seni ukir ini bermotifkan alam semula jadi. Hasil seni ukir ini dapat kita lihat di rumah tradisional masyarakat Melayu, di kepala perahu dan di hulu keris. Bagi masyarakat Cina, seni ukiran berbentuk naga akan diukir di tokong. Masyarakat Cina juga amat popular dengan seni kaligrafi. Bagi masyarakat India pula, satu hasil seni yang paling unik adalah seni menghasillkan ‘kolam’. Kolam ini dibuat daripada beras yang berwarna-warni. Kolam ini akan dihias di hadapan pintu masuk rumah sempena sambutan Deepavali. Di Sabah dan Sarawak, hasil ukiran daripada tanah liat adalah paling popular. Ukiran berbentuk bunga atau burung akan dihasilkan pada pasu bunga atau pada tempayan.
Hasil seni kraftangan masyarakat Malaysia perlu dikekalkan kerana keunikannya. Antara hasil kraftangan tersebut termasuklah tenunananyamanbarangan seramik dan lukisan batik. Anyaman biasanya dibuat daripada rotan, buluh, daun mengkuang dan daun nipah. Antara hasil anyaman termasuklah bakul, tikar, tudung saji dan sebagainya. Barang-barang seramik pula dibuat daripada tanah liat. Tanah liat ini akan dijadikan patung, pasu bunga atau tempayan.

HASIL KRAFTANGAN TRADISIONAL MALAYSIA YANG BERASASKAN PERKARA-PERKARA YANG BERIKUT :
  1. KRAFTANGAN DARI TUMBUH TUMBUHAN

( bakul rotan )

(anyaman tikar)
Hasil carian imej untuk kraftangan jenis anyaman di sabah
( wakid @ viung )
2. TANAH LIAT

Hasil carian imej untuk kraftangan dari tanah liat
( tembikar )https://mynewkraftangansabahtourism.blogspot.com/2016/10/cenderamata-seperti-kraftangan-di-sabah.html?token=_6WwlFcBAAA.4QusM03qjPM7UnxitdOFfaXEVS_6S1-zOnofLjGmSryKMhFAzSFCpvVjFJWGX0EpR5YP29L_8FlZI99t72beTA.fBnumFiOhf1lwmyw2vNd1w&postId=8797032246681683801&type=POST
3. LOGAM

( tepak sireh )

Hasil carian imej untuk gong di sabah
( Gong )

Hasil carian imej untuk kraftangan jenis logam di sabah
( keris )

CARA-CARA MEMAJUKAN INDUSTRI KRAF TANGAN NEGARA
1. Menubuhkan pusat kemahiran kraf tangan untuk melatih generasi muda memiliki kemahiran membuat kraf tangan tradisional.
2. Mempromosikannya secara besar-besaran di peringkat nasional dan global.
3. Selalu mengadakan demonstrasi kraf tangan di tempat umum agar diminati oleh masyarakat.
4. Mempelbagaikan produk kraf tangan dengan idea dan inovasi baru.
5. Mempamerkan produk kraf tangan daripada semua suku kaum di negara ini untuk mendapatkan identiti produk kraftangan.
For further information log on website :
http://mynewkraftangansabahtourism.blogspot.my/

No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...