Blog List

Friday 5 May 2017

KRAF WARISAN

Author
By Aman

PERAHU BAGONG SUKU KAUM SUNGAI KINABATANGAN, SABAH


SINOPSIS

Pada masa dahulu sumber pengangkutan utama kawasan pedalaman Sandakan terutamanya di Kinabatangan adalah sungai. Oleh sebab itu penduduk yang tinggal di Kinabatangan banyak tertumpuh di persisir dan tepi-tepi sungai yang akhirnya mewujudkan kelompok Suku kaum Sungai (satu istilah yang diberikan kepada penduduk yang tinggal berhampiran sungai Kinabatangan yang terdiri daripada kelompok Idahan, Minokok, Mangkaak, Makiang, Rumanau, Sinabu dan Pingas.

Bagi memudahkan dan mewujudkan perhubungan terutama melibatkan urusan perniagaan dan mengunjungi keluarga dan sahabat andai, penggunaan Perahu Tradisional telah dihasilkan dan telah digunakan sepanjang laluan air sungai Kinabatangan dari Lamang ke hulu Kinabatangan dan tongod. Salah satu perahu yang dihasilkan adalah perahu kayu yang dikelai sebagai “Bagong”.

“Bagong” istilah tempatan peribumi suku kaum Sungai bermaskud perahu yang dihasilkan dari sebatang pokok. Pokok kayu yang sering digunakan adaah jenis kayu sederhana lembut seperti seraya dan kapur. Ukuran perahu yang dihasilkan adalah dalam 30’ hingga 50’ bergantung panjang kayu yang diperolehi.

Selalunya perahu Bagong akan dilengkapi dengan lantai kayu dan atap daun Nipah, dayung, dapur kayu,sapang (Tombak ikan). Perjalanan yang jauh menjadikan Perahu Bagong menjadi sebagai rumah kedua. Selalunya perahu Bagong boleh menempatkan satu keluarga dalam satu-satu masa.

Pada masa sekarang Perahu Bagong tidak dihasil dan digunakan lagi. Perahu Fiber dan papan lapis lebih banyak digunakan dan senang dihasilkan. Pengangkutan darat yang lebih efisyen akhirnya menyebabkan Perahu Bagong telah pupus dan tidak ramai yang tahu akan sejarah sumbangnya pada suku Kaum Sungai Kinabatangan.


En. Salim Maumin dari Kg Usaha Jaya Kota Kinabatangan seorang pembuat Perahu Bagong yang satu-satunya masih aktif mempertahankan tradisi ini. Walaubagaimanapun bagi memenuhi permintaan dan mengikut keadaan semasa, penghasilan Perahu Bagong telah diubah kepada penghasilan Miniature Bagong. Walaubagaimanpun ciri-ciri asal perahu Bagong tetap dikekalkan soleh Encik Salim Maumin.

For further information log on website :
http://rahmanomar.blogspot.my/2009/09/perahu-bagong-suku-kaum-sungai.html

No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...