Blog List

Friday 5 May 2017

PEMBUATAN PERAHU LEPA SEMPORNA

Author
By Aman

Perahu Lepa merupakan alat pengangkutan dan perhubungan bagi suku kaum Bajau Semporna yang paling penting pada masa dahulu. Lepa digunakan sebagai alat perngangkutan untuk mengunjungi sanak saudara yang tinggal berjauhan di kepulauan Semporna seperti Pulau Timbun Mata, Pulau Mataking, Pulau Bohecuz, Pulau Denawan, Pulau Ligitan, Pulau Sipadan dan Pulau Lahad Datu. Penggunaan kapal Lepa mula diperkenalkan oleh Panglima Malabih Masama dan digunakan untuk pelayaran ke Filipina.

Dinyatakan juga bahawa selain menjadi alat pengangkutan, Lepa juga dijadikan sebagai tempat kediaman bagi orang-orang laut. Sehingga kini keadaan ini masih wujud di daerah Semporna, Orang-orang laut yang dikenali sebagai “Pala'u” masih mengekalkan tradisi menjadikan perahu sebagai tempat kediaman utama mereka.

Selain Panglima Malabih Masama, pengasas Lepa Semporna termasuklah juga Japaludin Anak Salih Ngungsu Ayak dan datuk kepada bekas TYT Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Sakaran Dandai iaitu Panglima Uddang yang pada waktu itu menetap di Tong Taalun, Pekan Semporna.

Seorang lagi yang dikenali sebagai Rajanong telah menyatakan bahawa Lepa milik beliau yang dibuat di Kampung Kabimbangan Pulau Bum-Bum, Semporna merupakan Lepa yang asal dan asli dan tidak pernah diubahsuai corak dan buatannya.
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------

TUAN HAJI MOHD MUSARI BIN EBBA



Tuan Haji Mohd Musari Bin Ibnu dilahirkan di Kampung Kabimbangan, Pulau Bum-Bum, Semporna pada 10 Disember 1942. Beliau merupakan anak jati suku kaum Bajau, Pulau Bum-Bum, Semporna, Sabah.






Beliau mula berkecimpung dalam bidang pembuatan perahu lepa sejak tahun 1969 iaitu ketika berumur 27 tahun. Mula menjalankan aktiviti pembuatan secara sambilan dan mempelajari ilmu pembuatan perahu dari Tuan Haji Bakara yang juga merupakan sepupu beliau.

Pada mulanya bengkel pembuatan yang digunakan untuk membuat perahu Lepa adalah amat kecil (Seperti dalam gambar). Hasil yang dikeluarkan juga amat terhad kepada satu buah perahu untuk tempoh tiga bulan. 

Pada masa kini, Haji Mohd Musari banyak menerima tempahan perahu Lepa sekitar bulan Januari hingga April setiap tahun. 
Ini disebabkan adanya sambutan Pesta Regatta Lepa yang akan disambut di daerah Semporna pada setiap tahun iaitu pada bulan April.

For further information log on website :
http://rahmanomar.blogspot.my/2009/09/pembuatan-perahu-lepa-semporna.html

No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...