Blog List

Friday 5 May 2017

PROGRAM PENGELUARAN KRAF WARISAN

Author
By Aman


PROGRAM PENGELUARAN KRAF WARISAN
ALAT MUZIK TRADISIONAL “GAMBUS SUKU KAUM BRUNEI”
BONGAWAN, PAPAR, SABAH


Latarbelakang Usahawan



Awang Besar Bin Pengiran Apong dilahirkan di Kampung Seri Serbang Bongawan pada tahun 1940. Mula mempelajari pembuatan produk gambus Brunei sejak kecil lagi iaitu mewarisi ilmu daripada ayahnya. Mula bergiat secara aktif memanting, membuat dan memainkan alat muzik gambus secara sepenuh masa sejak 10 tahun lalu.

Beliau turut menganggotai satu kumpulan muzik tradisional di kampungnya yang dikenali sebagai kumpulan “Alunan Pelangi. Kumpulan ini sering membuat persembahan di majlis-majlis keramaian seperti perkahwinan dan majis-majlis rasmi kerajaan.

Selain mengikuti program pameran dan jualan yang dijalankan oleh PKKM Cawangan Sabah, beliau juga sering mengikuti aktiviti yang dijalankan oleh agensi-agensi kerajaan negeri dan persekutuan yang lain sebagai tenaga pengajar untuk aktiviti-aktivititi bengkel atau sebagai juru demo memainkan alat muzik gambus di seluruh negeri Sabah.

Awang Besar selalunya menggunakan kayu jenis angsana dan kayu tambu –tambu untuk setiap produk gambus yang dihasilkan. Kayu jenis ini bukan sahaja lembut dan mudah diukir, malah mudah diperolehi di kawasan sekitar. Menurut encik Awang Besar, kapasiti pengeluaran gambus untuk sebulan adalah dalam 4 hingga 5 unit bergantung kepada saiz gambus yang dihasilkan.


Bengkel pembuatan yang dimiliki oleh encik Awang Besar terletak di Kampung Seri Serbang, Bongawan, Papar. Kira kira 15 Kilometer dari Pekan Papar dan 90km dari Bandaraya Kota Kinabalu.

Bersaiz 15’ lebar dan 20’ panjang, bengkel ini hanya dapat menampung 1 hingga 3 orang tenaga pekerja pada satu-satu masa.


Produk yang dihasilkan akan dijual di gerai encik Awang Besar di Pekan Bongawan. Selain menjual secara langsung, encik Awang turut mendapat tempahan dari kawasan sekitar dan dari dalam negeri. Permintaan yang berterusan telah menguatkan semangat encik Awang Besar untuk terus mengusahakan pembuatan gambus Brunei sehinggalah kini.

For further information log on website :
http://rahmanomar.blogspot.my/2009/09/program-pengeluaran-kraf-warisan.html

No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...