Blog List

Friday 5 May 2017

UKIRAN HALUS PARANG BAJAU SAMA

Author
By Aman


Ukiran halus Parang Bajau Sama Kota Belud merupakan harta tinggalan nenek moyang suku kaum Bajau yang tidak terhingga nilainya. Nilai Estetika pada motif dan ukiran yang ditunjukkan pada sarung dan hulu parang menunjukkan betapa suku kaum Bajau Kota Belud mempunyai nilai cara hidup yang penuh dengan kesenian dan estetika peradaban pada masa dahulu. Namun kini, nilai dan seni yang ditinggalkan dijadikan sumber bagi generasi pelapis yang baru dalam penghasilan produk kraftangan berasaskan senjata yang tinggi nilai kualiti dan harganya.

Produk krafttangan Parang Bajau Sama merupakan produk kraf warisan yang sememangnya mendapat sambutan yang amat baik bukan sahaja dalam pasaran tempatan malah di peringkat nasional dan antarabangsa. Setiap produk Parang yang dihasilkan mempunyai ciri-ciri dan ukiran tersendiri. Setiap ukiran melambangkan budaya dan corak kehidupan suku kaum Bajau Sama contohnya motif Serimpak pada hujung Sarung Parang dan pada hulu parang. 

Serimpak merupakan alat perhiasan kepala yang dipakai oleh pengantin perempuan semasa majlis persandingan diadakan di setiap majlis perkahwinan suku kaum bajau
Selain itu terdapat banyak motif dan ciri-ciri pada ukiran Parang Bajau melambangkan kepelbagaian dan keunikan suku kaum Bajau Sama. Motif alam semulajadi seperti buah Cili bagi produk Parang Bajau Lada-Lada dan selain itu terdapat unsur-unsur alam lain yang digunakan.

Terdapat pelbagai jenis parang Bajau sama yang dihasilkan dan masih terdapat pada masa sekarang termasuklah Parang Bajau Barung, Pidah, Lada-lada, Pedang Bajau, Gayang, Kegayaan, Sabit Bajau, Beladau, Pais dan Pedang samurai dan Keris motif Bajau Sama. 
Penghasilan sarung dan hulu kayu sering menggunakan beberapa jenis kayu. Bergantung kepada permintaan pasaran. Kayu Malam dan Rengas merupakan bahan kayu yang sering mendapat permintahan tinggi dan menonjol penghasilanya. Selain itu kayu Nangka, Akasia, Nyire (Kayu Tambu-Tambu) dan beberapa jenis kayu lain turut digunakan. Manakalah besi spring kereta digunakan dalam penghasilan mata dan badan parang Bajau Sama.

Setiap Parang Bajau yang dihasilkan mempunyai kegunaan masing-masing. Parang Bajau jenis Lada-Lada, Beladau dan Pidah@ Barung contohnya digunakan untuk aktiviti penyembelihan binatang korban seperti lembu, kerbau, kambing, ayam dan sebagainya. Badi Rumput pula digunakan untuk aktiviti membersihkan kawasan berumput,, Badi Guuk selalunya digunakan bagi kerja-kerja yang memotong tulang binatang, kayu keras dan ikan. Parang Bajau seperti Beladau, Gayang, Pedang dan Kegayaan digunakan pada zaman dahulu sebagai alat untuk mempertahankan diri selain sebagai lambang kekuatan si pemakainya. Keris pula digunakan untuk majlis-majlis rasmi seperti majlis perkahwinan, majlis berkhatan dan untuk tujuan perawatan bagi pesakit yang dikatakan terkena penyakit sihir, ilmu hitam, jin dan syaitan.

Taburan pengusaha yang membuat produk ukiran halus parang Bajau Sama pula lebih ramai di kawasan pinggir bandar Kota Belud iaitu di Kampung Siasai Jaya, Siasai Tamu, Siasai Kompang dan Siasai Dundau. Dianggarkan terdapat seramai 50 hingga 80 orang pengusaha Parang Bajau sepenuh masa di kawasan ini.

Tuan Haji Ebin Bin Adim (69 Tahun) dari Kampung Siasai Kompang telah berkecimpung dengan perusahaan pembuatan Parang sejak berumur 16 tahun dan menjalankan perusahaan ini sejak 53 tahun yang lepas sehingga sekarang. Beliau merupakan salah seorang tokoh kraf Parang Bajau yang mewarisi ilmu tersebut daripada bapanya dan sekarang diturunkan kepada anak dan cucu.

For further information log on website :
http://rahmanomar.blogspot.my/2009/09/ukiran-halus-parang-bajau-sama.html

No comments:

Post a Comment

Advantages and Disadvantages of Fasting for Runners

Author BY   ANDREA CESPEDES  Food is fuel, especially for serious runners who need a lot of energy. It may seem counterintuiti...